Київ, Є. Коновальця, 36, корпус №1, каб. 905
068 739 37 70
Ігор Миколайович Парфенюк

Новини

Секрети інтерв'юера професіонала

Рейтинг користувача: 0 / 5

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Професійний інтерв’юер має уміти відбивати словесну атаку співрозмовника, не порушуючи при цьому етичних правил. "Не давайте співрозмовнику себе зїсти, але при цьому поводьтеся так, щоб його не принизити", – радить український журналіст білоруського походження Сергій Дорофєєв.

1.Зрозуміти й бути непередбачуваним

  •  На етапі підготовки до інтерв’ю важливо не лише зібрати інформацію про співрозмовника та скласти запитання, але й заздалегідь зрозуміти, як він мислить.

Для цього варто поцікавитись походженням і біографією людини, з якою плануєш розмовляти. Від того, де герой народився й виріс, залежить дуже багато важливих моментів його світогляду.

Складання списку запитань, за словами журналіста, не має бути самоціллю – значно важливішим є продумати варіанти відповідей, щоб передбачити можливі напрямки розвитку розмови. За його словами, формулювання запитань займає в нього 20%, а прогнозування відповідей – 80% часу. Запитання повинні бути сформульованими чітко і просто. Занадто складні формулювання – це загроза втратити довіру аудиторії. Слід уникати штампів і канцеляризмів, а також закритих запитань – тих, на які відповіддю є «так» або «ні». Значно продуктивніші запитання – «чому?» та «а якби…?».

  • Ніколи не висилайте своєму майбутньому респонденту повний список запитань, а лише тези, тематичні напрямки майбутньої розмови

2.Слухати, про що мовчить співрозмовник

  • Завдання портретного інтерв’ю – показати людину. Щоб розкрити її особистість, треба не лише слухати, що вона говорить, але й уловлювати те, про що вона мовчить. У цьому може критися вся її сутність.

Один із найдієвіших способів «розколоти» співрозмовника, який не хоче відповідати на запитання прямо – відвернути його увагу нейтральними запитаннями, а потім різко повернутись до теми, якої він уникав.

  • Розслабляйте й тисніть неочікувано,  навіть найталановитіший спікер не зможе передбачити ваших дій наперед, тому це спрацює.

Інша проблема – надто балакучий співрозмовник. Таких слід перебивати або демонструвати дистанцію за допомогою різних прийомів: відводити очі вбік, переводити увагу на якийсь предмет, жестикулювати, показувати мімікою, поставою та поведінкою, що пора замовкнути. Також можна перервати монолог, дочекавшись мікропаузи. Навіть найбалакучіша людина мусить часом зупинятися, щоб вдихнути повітря. 

3.Не нападати на співрозмовника

  • Не бійтеся виглядати смішним. Будьте щирим.

Якщо співрозмовник уникає відповіді, варто переформулювати запитання кілька разів. У разі, якщо той намагається віджартуватись або говорити евфемізмами, слід запитати прямо про причину небажання відповідати. Якщо респондент починає нападати на інтерв’юера, це ознака його слабкості.

4.Не віддавати герою ініціативу

Зустрічатись із респондентом варто не раніш ніж за три хвилини до ефіру. Якщо готуватись довше, герой може перегоріти. Цього часу вистачить, щоб зрозуміти, хто твій гість і в якому він настрої. 

Щоб відкрити співрозмовника, перед ефіром варто поговорити з ним про щось особисте. І ще один спосіб наблизити людину до себе – перевести розмову в площину, в якій співрозмовник є спеціалістом.

  • Фізика ведучого – це не тільки те, як ми ставимо запитання, але й те, як ми стоїмо, як ми повернуті до співрозмовника, куди спрямований наш погляд, як ми мовчимо.

Постава ведучого відображає рівень його справжньої зацікавленості в розмові. Якщо журналіст нахилений до співрозмовника й уважно дивиться в очі, йому цікаво. Щойно він утомлюється слухати, відразу відхиляється назад або відводить погляд.

Важливі також темп та інтонація розмови. Якщо темп мовлення ведучого і співрозмовника дисонуватимуть, інтерв’ю не вийде.

5.Модератор має бути господарем

Сучасне політичне ток-шоу на українському телебаченні – це базар, крики і сварки. Проблема полягає у ведучих, неспроможних опанувати хаос у студії. Уже на початку ток-шоу всі мають розуміти, що на цій території господарем є модератор. Тільки він вирішує, хто і скільки говоритиме. Тільки він визначає теми, які обговорюватимуться.

  • Модератор повинен стежити за балансом

Якщо хтось домінує, потрібно пояснити йому принцип балансу думок, а якщо він не дослухається – передати слово іншому. Що спокійнішим ви будете, то кращим буде результат. Хоча гостя, який навіть після кількох зауважень не припиняє вести себе по-хамськи, можна змусити замовкнути й навіть попросити піти зі студії. Якщо між двома учасниками ток-шоу виникає перепалка, ведучому слід перервати її, сівши поміж ними і звернувшись до одного зі співрозмовників.

Ставлячи незручні запитання учасникам соціальних ток-шоу і спонукаючи їх емоційно відкритися, треба завжди пам’ятати: це живі люди, а не ляльки. Етичну межу у грі на людських почуттях ведучий має провести відповідно до голосу власної совісті. Якщо, вставши завтра зранку, ви про це не пошкодуєте – запитуйте, що хочете.  Дискусійним питанням є й можливість порушення домовленостей із героєм про тему ток-шоу.

6.Компроміс – це коливання, а не продажність

Компроміс у журналістиці можливий, але до певної межі. Зокрема у ситуації, коли тиску не уникнути, а піти означає дати дорогу порушенню стандартів і дезінформації. Компроміс буде виправданий, якщо ви як модератор зможете зберегти бодай частковий баланс. Це вже хоч якась протидія пропаганді.

Компроміс – це можливість коливання, а не продажність. Якщо ви як журналіст почуваєтесь так, ніби стоїте в хисткому човні, а сила хитання може викинути вас у море, краще вчасно покинути човен.

bottom-logo.png

Консультує:
(068) 739 37 70
Парфенюк Ігор Миколайович

© 2020 Факультет зв’язків з громадськістю і журналістики.

Search